torsdag den 8. september 2011

Lobbyisternes strategier og fremgangsmåder

Lobbyisme ses overalt inden for stort set alle industrier, hvilket giver et kæmpe marked med mange kompetente lobbyister. Deres arbejde er at overbevise og overtale politikere til at ændre eventuelle lovforslag til fordel for deres klienter. Der er stort set ingen regler for lobbyisternes fremgangsmetoder så det er en kun fantasien som kan sætte grænser for lobbyistens arbejde. Det skal dog siges at der er mere brugte metoder og fremgangsmåder end andre.
De fire mest brugte metoder er 'Kanonbådsstrategien', 'Den trojanske hest', 'Tandlægetilgangen' eller simpelthen at spille på andre lobbyister.

'Kanonbådsstrategien' går ud på at lobbyisten går ind og truer politikkerne med alt lige fra strejker, demonstrationer til flytning af virksomheder som vil skabe stor arbejdsløshed i lokalområderne.
'Den Trojanske Hest' er hvor lobbyisten kender eller prøver at komme tæt på politikeren så han derfra kan forhandle forslagene efter klientens ønske.
'Tandlægetilgangen', er hvor lobbyisten ændrer og fratrækker  dårlige ting fra forslagene eller lovene, så de tilpasses og der opnås et kompromis med andre lobbyister eller fagforeninger. Til sidst vil der være enighed om positionen.
Derudover er pressen også meget brugt til at fremhæve sager.  Med andre ord alt som kaster dårligt lys på politikeren.  
'At spille på andre lobbyister' kan bruges i tilfældet af en lobbyist ses som aggressiv og uvenlig, her vil en anden lobbyist gribe ind og fremstille sig selv som den gode og på den måde vinde tillid og få gennemført sit eget forslag.
Andre meget kendte fremgangsmåder er hvor de forskellige grupper går ind og støtter kandidater for de forskellige partier med økonomisk hjælp til deres store kampagner, hvorefter det bliver underforstået at politikeren ikke vil lave lovforslag som vil skade det betalende firma.
Der findes også flere tusinder af lobbygrupper i USA, de er ofte bare en masse private personer som demonstrerer i interessegrupper, disse bliver også betegnet som lobbyister.
En god lobbyist er en med et stærkt netværk, økonomiske goder og en sans for hvornår man skal gribe ind i sagerne så han/hun bliver hørt fra starten og dermed får en stærkere indflydelse. En måling viser at det er i den første fase der afgøres omkring 80% af lovforslagets indhold, så det er her lobbyisten har størst chance for at gribe ind og få sat sig præg.

Kilder:
http://books.google.com/, USA af Mads Fuglede
http://www.kommunikationsforum.dk/, Andreas Fugl Thøgersen, lobbyismens ulidelige lethed

Ingen kommentarer:

Send en kommentar